Hem lityum-iyon hem de hidrojen enerji kaynakları, geleneksel kurşun-asit akülerden daha az enerji kullandıkları için şirketlerin sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmalarına yardımcı olmaktadır. Forklift filonuz için doğru enerji seçeneğinin seçilmesi iş önceliklerinize bağlıdır. Peki forkliftlerinize güç veren enerji kaynakları hakkında ne biliyorsunuz?
Lityum-iyon, birçok farklı teknoloji için ortak bir terimdir. Bir tür bataryadır. Ancak geleneksel bir kurşun asit bataryaya kıyasla çok daha yüksek bir enerji yoğunluğuna sahiptir ve bu nedenle enerjiyi çok daha hızlı açığa çıkarabilir ve depolayabilir.
Lityum-iyon pilin hücreleri çeşitli hücre kimyalarından oluşabilir. Forklift ve otomobil endüstrisinde en yaygın olanları şunlardır:
- LFP (lityum, demir, fosfat)
- NMC (nikel, manganez, kobalt)
- NCA (nikel, kobalt, alüminyum)
Toyota, forkliftler için lityum-iyon pillerinde NCA veya NMC hücreleri kullanır, çünkü bunlar daha yüksek bir enerji yoğunluğuna sahiptir ve aynı hacimde daha fazla enerji içerebilir.
Toyota'da birbirine dokunmayan silindir hücreleri kullanıyoruz. Bu da lityum-iyon batarya kullanımını güvenli hale getirir. Güvenlik ve kalite, Toyota'nın temel değerleri olmaya devam ediyor.
Lityum-iyon, birçok farklı kimya ve teknoloji için ortak bir terimdir. Genel olarak, kimyaların çoğu, bir pil hücresindeki anot ve katot arasındaki serbest iyonların hareketi yoluyla enerji yaratmaya dayanır.
Bir lityum-iyon pil, bir modül oluşturmak için bu hücrelerden birkaçını birleştirir. Pilin boyutuna bağlı olarak, bir pil sistemi oluşturan birkaç modül seri olarak bağlanabilir.
Her modülün, tüm akü sistemleri gibi bir akü yönetim sistemi (BMS) vardır. BMS, pil şarjı ve güç tüketimi gibi faktörleri izler ve kontrol eder.
BMS, ekipmanla işbirliği içinde çalışır. Akü modülündeki hücrelerden herhangi biri hasar görürse veya aşırı ısınma tehlikesi altındaysa, güç kaynağı kapatılır ve araç bir arıza kodu gösterir.
Lityum-iyon teknolojisinin avantajlarından bazıları şunlardır:
- Kurşun asit bataryalara kıyasla ömrü üç kat daha fazla
- %30 daha fazla enerji tasarrufu (kurşun aside kıyasla)
- Daha düşük enerji tüketimi, daha düşük CO2 emisyonu
- Kolay ve hızlı şarj: 25V lityum iyon pil sadece 80 dakikada tamamen şarj olur (%50 pil kapasitesi için 30 dakika)
- Performans veya kullanım ömrü cezaları olmaksızın kısmi şarj ve ‘fırsat şarjı’ mümkündür.
- Güç çıkışı, bataryadaki kalan kapasiteden bağımsız olarak sürekli olarak mümkün olduğunca yüksektir.
- Pil bakımı gerekmez
- Şarj cihazları, özel odalara ihtiyaç duymadan her yere monte edilebilir.
- Yedi yıl garanti
- Benzersiz Toyota şarj fişi sayesinde geliştirilmiş güvenlik sunar.
- Tek bir akü, bir ekipmanın ömrüne hizmet eder.
- Soğutulmuş alanlarda verimli çalışır.
- Soğuk hava depolarında şarj ve vardiya boyunca sürekli performans için ısıtıcı seçeneği mevcuttur.
Lityum-iyon aküler her türlü makine ve ekipmanda kullanılabilir. Akünün kapasitesi ve boyutu, sürüş süresine ve vardiya saatlerine göre uyarlanmıştır.
Bir lityum-iyon pil, yüksek enerji yoğunluğu sayesinde kurşun asit pillere göre %30'a kadar daha yüksek kapasiteye sahiptir, bu da bir lityum iyon pil ile kurşun aside kıyasla Ah boyutunu küçültmenin mümkün olduğu anlamına gelir.
Örneğin, 210 Ah lityum iyon, 300 Ah kurşun aside karşılık gelir. Lityum iyon piller daha küçüktür ve kurşun asit pillerden daha hafiftir.
Bir lityum-iyon pil 5.000 şarja kadar dayanırken, kurşun-asit pil yaklaşık 1.500 kez dayanır.
Şarj işlemi, kullanımı kolay ve kısa devre riski olmayan, özel olarak tasarlanmış şarj nozullarına sahip özel lityum iyon şarj cihazlarıyla gerçekleştirilir. Kurşun-asit akülerin aksine, şarj sırasında kıvılcım veya gaz yayılma riski yoktur.
Lityum-iyon aküler, tesisin herhangi bir yerinde şarj edilebilir ve havalandırılmış şarj odaları veya kurşun-asit aküleri şarj ederken olduğu gibi diğer güvenlik ekipmanlarını (eldiven, göz yıkama suyu, su vb.) gerektirmez.
Toyota şarj cihazlarında standart olarak ''Dinamik Güç Sınırlamaları'' bulunur. Bunlar, enerji zirvelerini azaltmak ve genel tüketimi yöneterek enerji maliyetlerini düşürmek için çalışır. Ayrıca, aynı anda birden fazla ekipmanı şarj ederken, şarj cihazı en fazla gücü, aküsü en az olan ekipmana gönderecektir. Bu, şarj süresini kısaltır ve pil şarjının enerji verimliliğini %15'e kadar artırır.
Lityum-iyon piller, akünün tüm vardiya boyunca çalışır durumda kalması için molalar sırasında fırsat şarjına olanak tanır.
Kurşun asitle karşılaştırıldığında li-ion aküler için ayrı bir şarj odasına ihtiyacınız yoktur.
Bir lityum-iyon batarya, pilin ve şarj cihazının boyutuna bağlı olarak 1-2 saatte %20 kapasiteden tam kapasiteye şarj oluyor. 15 dakikalık bir şarj, minimum bir saatlik sürüş süresi sağlayacaktır.
Karşılaştırıldığında, kurşun asitli bir akünün tamamen şarj olması yaklaşık 8 saat sürer.
Lityum-iyon aküler, pil ömrünü etkilemeden herhangi bir zamanda ve seviyede şarj edilebilir. Bu durum, yükleme sürelerini daha esnek hale getirir ve ekipmanların ihtiyaç duyulduğunda kullanılabilmesini sağlar.
25V Lityum-iyon pil yalnızca 80 dakikada tamamen şarj olur ve %50 pil kapasitesi için yalnızca 30 dakikalık şarj süresine ihtiyacınız olur, bu da molalarda şarj etmeyi mümkün kılar.