Her sektörde düşük karbonlu teknolojileri benimseme yönünde bir eğilim söz konusudur ve bu çoğu durumda elektrik gücü kullanmak anlamına gelir. Sonuç olarak, hem elektrik hem de onu sağlamak için kullanılan altyapı için daha büyük bir talep vardır. – örneğin ulaşım merkezlerine kaç tane elektrikli araç şarj cihazının kurulduğunu düşünün.
İşletmeler, elektrik gücünü kullanmak istiyorlar ancak "şebekenin" kapasitesi veya bir aküyü şarj etmek için kaybettikleri süre ile de sınırlandırılmak istemiyorlar. İşte bu aşamada yakıt hücre teknolojisi devreye giriyor. Hidrojenle çalışan ekipmanlar, yakıtı tamamen doldurmaları için sadece 2-3 dakika zaman harcıyorlar, sıfır emisyona sahipler ve hidrojenin tesis içinde kolayca depolanabilmesi sayesinde her an enerjiye ulaşılabiliyorlar.
Toyota'nın hidrojen forkliftleriyle ilgili deneyimi 15 yılı aşkın bir süre öncesine dayanmaktadır. Lityum-iyon akülerle çalışan ve hidrojenle çalışan forklifler de dahil olmak üzere Toyota'nın forklift serisinin %90'ı elektriklidir.
Forklift üzerindeki Fuel Cell Hidrojen sistemi, yakıt hücreleri, 350 bar hidrojen deposu, fazla enerjiyi geçici olarak depolamak için küçük bir lityum iyon akü ve bir fandan oluşur. Tüm bunlar, klasik bir kurşun asitli akü boyutunda bir dökme kutu içinde yer alır ve geleneksel bir elektrikli forklifte nispeten kolayca takılabilir.
Yakıt hücresi yığınının içinde hidrojen hava ile karıştırılır ve burada su üretmek için havadaki oksijenle reaksiyona girer. Bu kimyasal reaksiyon sırasında elektrik enerjisi açığa çıkar; bu enerji toplanır ve forkliftin tahrik, kaldırma ve tilt sistemlerine güç sağlayan elektrik motorlarını çalıştırmak için kullanılır.
Hidrojenin sizin için uygun olup olmadığından emin değil misiniz? Kendinize bu soru listesini sorun. Hepsine "hayır" cevabını verdiyseniz, farklı bir enerji kaynağı araştırmak isteyebilirsiniz. Ancak ne kadar çok "evet" yanıtı verirseniz, operasyonunuz için hidrojen yakıt hücreli kamyonların en iyi seçenek olma olasılığı o kadar artar.
Forkliftlerin gece gündüz ve yaz kış kullanıldığı çok vardiyalı bir operasyon yürütüyorsanız, akü şarjı için zaman bulmak zor olabilir. Ancak yakıt ikmali sadece 2-3 dakika süren yakıt hücreleriyle, bir ekipmanın iş temposuna sığdırmak kolaydır.
Ağır hizmet uygulamaları yüksek enerji gereksinimlerine sahiptir, bu da ekipmanların sık sık yakıt ikmali yapması gerektiği anlamına gelir. Burada yakıt hücresi teknolojisi, arıza süresini minimumda tutan kısa yakıt ikmali döngüsü ile kendini gösterir.
Birçok şirket, CO2 emisyonlarını belirli bir düzeye indirmeyi taahhüt etmiştir. Yakıt hücresi teknolojisi bu yönde büyük bir adım olabilir: Yeşil hidrojen kullanırken, bir yakıt hücresi hiçbir şekilde emisyon üretmez.
Birden fazla araç türüne sahip daha büyük bir tesis içi filonun tümü tek bir hidrojen dağıtıcısıyla çalıştırılabilir ve bu da size zaman, alan ve maliyet tasarrufu sağlar.
Kurşun asitli akülerin aksine, hidrojen yakıt hücreleri verimlilik kaybı olmadan düşük sıcaklıklarda çalışır.
Hâlihazırda hidrojenle çalışan başka araçları olan şirketler, hızla yakıt hücreli ekipmanlara geçebilir ve avantajlarından hemen yararlanmaya başlayabilir.
Bir hidrojen atomu, oluştuğu moleküllerdeki diğer elementlerden (su, hidrokarbonlar ve biyokütle gibi) ayrılarak elde edilir. Bunu yapmak için en yaygın iki yöntem, buharla dönüştürme ve elektrolizdir. Bunlardan elektroliz en temiz işlem olarak kabul edilir. Bu elektroliz, yenilenebilir bir enerji kaynağıyla (güneş enerjisi veya rüzgar gibi) çalıştırılıyorsa, nihai ürün "yeşil hidrojen" olarak nitelendirilebilir.
Kendi elektrolizörünüzü kullanarak sahada kendi hidrojeninizi üretmeniz mümkündür. Alternatif olarak, çatıdaki veya yer altındaki hatlarla veya gaz tüpleri veya özel römorklarla da transferi sağlanabilir. Bu, depolama ve yakıt ikmalinin iç veya dış alanlarda gerçekleşebileceği anlamına gelir.
Hidrojen yakıt hücresi gücü, uzun süredir çevre dostu bir seçenek olarak görülüyor - artık karşımıza pratik bir seçenek olarak da çıkmaya başlıyor. Hidrojen yakıt hücreli ekipmanlar:
Damıtılmış su tek atıktır ve ekipmanlar sıfır emisyonla çalışır. "Yeşil hidrojen" kullanmak, tüm hidrojen yaşam döngüsünü karbon nötr hale getirir. Toksik kimyasal içermeyen ekipmanlar, araçlar operatörler için güvenlidir.
Hidrojen yakıt depoları, düşük bakım gereksinimleriyle uzun bir hizmet ömrüne sahiptir. Kullanım sırasında performans kaybı olmaz ve akü ömrüne zarar vermeden hızlı yakıt doldurma mümkündür.
Yakıt ikmali sadece 2-3 dakika sürer ve akünün değişimine gerek yoktur. Hidrojen birkaç farklı şekilde depolanabilir ve özel bir kargo alanına veya havalandırma sistemine ihtiyaç duymaz. Bu, hidrojen yakıt hücresini oldukça verimli bir seçenek haline getirir.
Yakıt ikmali hem açık havada hem de kapalı alanda ve herhangi bir zamanda düşük sıcaklıklarda yapılabilir. Tanklar mevcut filodaki ekipmanlara da uyarlanabilir ve fazla yer kaplamaz.
Yakıt hücreli forklift ve ekipman kullanılacaksa, tesis için hidrojen altyapısına önceden yatırım yapılması gerekir. Bu yatırım, işletme maliyetlerindeki düzenli tasarruflarla kendini hemen amorti etmeye başlar. Tamamen geri ödemenin ne kadar süreceği, operasyonunuzun doğasına bağlıdır. – yakıt hücresinin sizin için uygun olup olmadığına karar vermeden önce bunu dikkatlice analiz etmeye değer.
Genel olarak, Hidrojen yakıt hücresi çözümü, tek bir noktada büyük sayıda çalışan filolar için en anlamlı çözümü doğuracaktır. Forkliftlerin birden çok vardiyada kullanıldığı veya sık sık akü değiştirildiği operasyonlarda da daha hızlı geri dönüş sağlanacaktır.
Ancak, geçiş yapmadan önce dikkate almak isteyebileceğiniz başka faktörler de vardır.
Toyota'nın elektrikli forklift filosunun yaklaşık yüzde 90'ı şu anda Hidrojen yakıt hücresi teknolojisiyle kullanılabilmektedir. Yakıt hücreli ekipman yelpazemizi her geçen gün büyütüyoruz. Japonya ve İtalya'daki kendi üretim tesislerimizde ve ayrıca Fransa, Norveç ve Finlandiya'daki ortaklarımızda hidrojen gücünü kullanıyoruz. Bu pratik deneyimler sayesinde, hidrojen enerjisi kurulumu söz konusu olduğunda gne gibi ereksinimler, fırsatlar ve zorluklar olacağını kendi işletmelerimizde görerek ilk elden tespit ettik. Artık bu bilgileri elimizden geldiğince müşterilerimize iletiyoruz.
Hidrojenle çalışan forklift, AET'de umut verici geri bildirimler ve birçok olumlu tepki aldı:
'Forklifti kullandıktan sonra hidrojenle çalışan ile elektrikli ekipmanı doğru şekilde karşılaştırabildik: Çok çevik, tamamen sessiz ve dizel makine gibi performansı var ve egzoz dumanı yok. Ayrıca, uzun ve özellikle verimli bir günün ardından ekipmana hızlıca yakıt ikmali yapabilmek çok büyük bir lüks.'
Luc De Ben, Terminal Support Coordinator at AET